جهانگیر کرمی؛ خدامراد مومنی؛ زینب عباسی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظهی ﻓﻌﺎل بر عملکرد خواندن (دقت، سرعت و درک مطلب) دانشآموزان نارساخوان انجام شد. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر نارساخوان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه درسال تحصیلی 91-90 بود. با روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظهی ﻓﻌﺎل بر عملکرد خواندن (دقت، سرعت و درک مطلب) دانشآموزان نارساخوان انجام شد. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر نارساخوان دوره ابتدایی شهر کرمانشاه درسال تحصیلی 91-90 بود. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ابتدا140نفر مشکوک به نارساخوانی در پایه سوم و چهارم انتخاب شدند سپس از آن تعداد 48 دانشآموز نارساخوان به عنوان نمونه انتخاب گردید. به صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. چک لیست خواندن، آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون تشخیصی خواندن فلاح چای و آزمون خواندن (محقق ساخته) به عنوان ابزارهای گردآوری اطلاعات استفاده شدند. آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظهی ﻓﻌﺎل به مدت هشت جلسه 60دقیقهای به گروههای آزمایش ارائه شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی و حافظهی ﻓﻌﺎل تأثیر معنی دار در بهبود عملکرد خواندن داشتند. همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان دادکه راهبردهای فراشناختی در درک مطلب و حافظهی ﻓﻌﺎل در دقت برتری مثبت معنی داری نسبت به گروه آزمایشی دیگر داشتند. براساس یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت هر دو روش آموزشی موجب بهبود عملکرد خواندن میشود و راهبردهای فراشناختی در درک مطلب و حافظهی فعال در دقت موثرتر هستند.